torsdag 7 augusti 2008

Näringskedjan

Idag var ja ledig kära vänner. Det var väll rätt trevligt tycker ja, kan itne säga att ja ha gjort nåt speceillt produktivt, men det har känns nice att bara ligga is soffan och göra apselut ingenting. Har messt blive TV idag. Två rundor ut på Byn och handlat. Jag måste seriöst lära mig skriva listor på vad ja behöver. Min vanliga taktik är annars bara att kolla vad ja behöver och föröska memorera det. Det löser sig inte alltid så bra. En stor del av min inköpsperiod för mat brukar gå åt till att planlöst irra omkring i butiken och hoppas på att ja kommer ihåg va dja behöver när ja ser den ämnesgrupp det tillhär ståendes i en hylla. Vilket så klart leder till att ja glömmer hälften. En gång tror ja att missade att köpa mjölk varje dag i en hel vecka. Lagom less ja vart då när jag var sugen på en kopp te.
En annan grej ja måste lära mig är att jålla mig stadigt te att köpa det jag verkligen behöver. Sluta improvisera. Visst, tapas är säkert nice, men när ska jag käka det lixom? Vad är förresten tapas? Och inte minnst, hur andvänder man det? Ska man äta det direkt ur förpackningen, blande det i mat, eller kanske ha det på ett kex? Detta är saker ja inte har en aning om, men av nån oturgrundig anledning så köpte ja likväl tapas idag, det såg festligt ut... På impuls tidigare har ja inhandlar saker som vitlöksmarinerade sniglar, sushi (förpackad sushi från kyldisken på ICA är inte gott, annars är ja ett stort Sushifan), kaffesirap med vaniljsmak, adzukibönor, morotsmarmelad, citrongele, samt mkt mer.
Det vanliga förfarandet är ungufär att jag upptäcker nåt som jag tycker ser fint ut, ni vet lite exklusivt och då köper ja det för att testa vad det är egentligen (Sushin), eller jag ser nåt som jag har för mig att jag har smakat nån gång och tycks minnas att det var gott (sniglarna). Men det vanliga är att jag bara ser nåt som 1. har en snygg förpackning eller 2. ser ut som att jag kan uppskatta smaken av det. Min ekonomi skulle se mkt mer diciplinerad ut om ja kunde hålla mig till regeln "Behöver=köper Behöver inte=köper inte".
Ajja detta var allt för dagen.

Hare sweet.
Bless

Inga kommentarer: