söndag 8 juni 2008

Gudstjänst

Imorse vare gudstjänst som gällde, första på Käglan, de tva rnu trevligt. Vi hade en mkt mkt bra predikant idag, hon var väldigt karismatisk, jag gillade hennes pred skarpt. Henne skulle jag lätt kunna höra fler preds av.
Sen åkte ja hem direkt, orkade inte stanna på kyrkkaffe, i bilen hem när ja zappa mellan radiokanalerna så hamna ja på Edsbyns Närradio som sände Pingskyrkans gudstjänst, så ja fastnade vid den, deras predikant verkade va grymt bra han med, oxå en väldigt karismatik människa. Hörde i typ 10 sek sen visste jag att jag ville höra hela, så när jag kom fram te lägan så sprang ja ur bilen och upp i lägan och skruva fram den radiokanalen.
Bra predikningar är nåt som verkligen fångar mitt intresse. Predikanter som kan fånga lyssnarna, och framföra starka budskap på sätt som man vill ta till sig. När man går från en gudstjänst så skall man vara uppfylld av en brinnande Guds-låga, man ska vara uppfylls av en längtan till Gud. En bra pred ska få en vilja springa ut på gatan och skrika ut sin kärlek till Jesus, och sjunga lovsång och prisa herren och be, be för andra, be med andra, falla på knä, ge vittnesbörd och bara visa sin kärlek. Jag hörde 2 sånna preddar idag, en live och en på radio, fatta vilken kraft, vilken känsla. Idag kände jag mig uppfylld av den där lågan, Guds brinnande heliga eld. Bästa känslan.

Men det jag vill ha mer av på gudstjänst är faktiskt aktivitet och kommunikation från församlingen. Jag vill höra "Halleluja!" ropas när predikanten säger nå bra, och "Amen!" och sånna saker, ni vet så som man tänker att amerikanska frireligiösa församlingar gör. Osså skulle det ju va fruktansvärt gött med spontandans under psalmerna, för att dansa ut sin kärlek till Herren, lite africastyle typ. Det är lite torrt att bara sitta och lyssan och sjunga och lägga mer vikt vid att hålla ton än att lägga in känsla i sången.
I mångt och mycket så gillar jag faktistk Pingstgudstjänster mer på det sättet, det känns som att Pingstförsamlingar är mer aktiva under själva gudstjänsten, mer komunikation med predikanten under predikan, mer känsla i psalmerna, det känns som nåt som passar mig.
Lätt att jag ska börja me Hallejuja! Amen! rop under pred, och försöka få ingen lite dans under psalmerna, va gött det vore.
Praise the Lord! Hallelujah!!

Bless

Inga kommentarer: