lördag 7 juni 2008

Du gammla Du fria.

Nu ska ja gå och sova men ja tänkte hinna med att släga ut ett inlägg om Nationaldan först.
Det var ju som ni säkert vet nateionaldag idag (igår? 02.45) och det kan man ju ha olika uppfattning om ifall det var rätt att göra den till en nationell helgdag eller inte. Personligen så anser jag att det är bra att nationaldan är en helgdag. Jag skulle gärna se att nationaldan uppmärksammas mer än den gör faktistk. Det känns ju som att nationaldan är den minst firade helgdagen av de vi har. Det känns som att många inte gillar nationaldan eftersom det i det i Landet Lagom är tabu att vara stolt över at man är svensk. Det känns som att helst ska man skämmas över sin nationallitet lite. Antingen för att det är så dåligt i Sverige, med utbredd mobbing på skolor, kvinnor som misshandlas i hemmen, vi förorenar naturen mkt, och sånna saker. Eller för att vi har det för bra i Sverige och inte delar med oss tillräckligt till u-länderna, typ skämams lite över vår levnardsstandard. Jag kan itne tycka att nåt av det är fel. Visst, Sverige skulle kunna va ett mkt bättre land. Skulle kunna blit mkt mer jämstält än vad det är. Skolir skulle kunna ta mobbing på allvar istället för att bara sopa det under mattan. Mkt skulle kunna förbättras i samhället. Sverige skulle kunna bidra med mkt mkt mer te u-länder. men inget av det göt att jag vill skämmas över min nationallitet som svensk. För Sverige är väldigt br apå andra sätt oxå. Sverige är ett relativt tryggt land. Det finns få som svälter i Sverige. Få hemlösa. Man har relativt lätt att hitta jobb efter studenten (bara man vill, klart man itne får nå jobb om man sitter hemma på kammarn och klagar och förväntar sig att en VD-post ska ramla i knät på en). Jag skulle vilja fira nationaldan. Jag skulle vilje se att nationaldan verkligen är en dag när man kan leva ut den svenska stolthet sm ändå finns, men som dock bara tycks komma fram vid överförfriskning på fotbollsmatcher och andra idrottsevenemang. Jag vill se nationaldan som den dag när man "firar" att man bor i Sverige. Jag är stolt över att vara svensk, bodde jag i hus skulle ja lätt ha en flaggstång med flaggan hissad.
Jag fattar faktistk inte varför man inte ska va stolt över det. Det är ju en del i vem man är egentligen. Jag är stolt över att vara svensk, jag är stolt över mitt chilenska ursprung, jag är stolt över att va Sundsvallare, jag är stolt över att jag gick på Skvadern, stolt simmare, stolt estet, stolt ungdomsledare. Stolt över det som gör mig till mig, och att va svensk är en del i det. Är det inte så för er?
Vad jag har märkt så är det faktistk invandrare som firar sveriges nationaldag messt, invandrare som är glada att bo i sverige på nationaldan. Infödda svenskar klagar messt på vad onödig den är och att det bara är ett affärsknep för butikerna att sälja flaggor, eller en rasistisk dag eller nåt sånnt.
Man kan fira sverige utan att va rasist, se på mig, jag är Svensk OCH jag är Chilenare.
Stora helgdagar som svenskar firar: Jul, Påsk, Nyår, Midsommar, Alla Helgons dag (Halloween). Alla utom Nyår och Midsommar är kristna helgdagar som uppmärksammar nåt viktigt innom den kristna tron, men större delan av befolknignen i Sverige är ju inte ens kristna! Varför firar de nåt de inte tror på, samtidigt som de inte vill fira att de bor i Sverige? Jag skulle iaf inte fira nåt jag inte trodde på, därav firar jag itne midsommar. Kan inte riktigt ställa mig bakom traditionen att dansa rituella danser runt en lövklädd jättepenis...
Så.. ja min poäng är att jag tyckar att nationaldan borde börja firas mer än vad den gör. I Byn uppmärksammades den inte alls. Gick helt omärkt förbi.
Sen visst man kan undra om man inte borde ha skapat nationaldan efter nåt större än att den nuvarande regeringsformen antogs den 6 juni. MEn ja kan inte komma på nä bättre nu... men iaf..

Bless

Inga kommentarer: