onsdag 30 juli 2008

Polen - The story

Ja här kommer det dåe. Berättelsen om Polenresan. Medverkande i berättelsen är Siri a.k.a Sir Aj, Johanna, Mari, Lisa a.k.a Floden, Steffi och jag som berättar är Joel a.k.a Philo.

Berättelsen börjar tisdagen den 22 juli på Sundsvalls tågstation. Där hade Jag, Sir Aj, Floden och Johanna stämmt träff för att anträda resan till Stockholm och senare Nyköping och Skavsta. Alla var mer eller mindre i tid. Lika så var tåget, så det var en bra början på resan. Tåget var väll inte spektakulärt roligt, som en vanlig tågresa typ. Förösker hålla sig vaken, läser lite, lyssnar på lite musik, stör sig på de obligatoriska fjortisarna som för högljudda disskutioner om allt som man inte har nåt intresse öht av.
Men efter ett par timmar så var vi väl framme i Hufudstaden iaf. Då började "projekt mat". Projekt mat var en plan vi hade som gick ut på at hitta ett ställe att förtära middag på. Eftersom 25& av dåvarande sällskap är övertygad vegetarian och 50% är McDonaldsvägrare så var det rätt svårt, de typ 2 timmar vi hade på åt givk åt rätt fort, men tillslut fick vi lite mat i oss iaf.
Sedan drog vi oss mot tåget som skulle ta oss te Nyköping, det tog bara en timma så det var rätt behagligt. Kom framte Nyköping ungufär kl 23. Väl där började vi fundera på hur vi skulle spendera natten. Nämligen var det så att vårat plan inte gick te Krakow förän kl 21 dagen därpå, så vi skulle döda unuför ett dygn i Nkpng. För snåla för hotel/vandrarhem, för tråkigt att spendera ett dygn på flygplatsen. Så Sir Aj hoppa på nåm ur lokalbefolkningen och beordrade att visa oss vägen till en bra och lugn park. Det gjorde lokalbefolkningen. Vi kom till en väldigt fin park vid en å. Där spenderade vi natten, på marken under bar himmel. Fatta vad kallt det var, riktigt groteskt.
Nästa dag var vi trötta på gränsen till medvetslöshet, så vi bara chillade på cafe och parker i nkpng till eftermiddan när vi drog oss ner te Skavsta Airport. Mötte upp Mari och Steffi. Sedan kom upptäckten att vårat flyg hem var ombokat även det, det bådade inte gott. Hur göra? Tåg te Sundsvall då var uteslutet pga dyrt och svårt att få tag i bilj. Tillslut bestämmde vi att hyra en bil och köra te sundsvall. Men de stängde just när vi skulle boka så det blev skjutet på framtiden.
Men ajja sen satt vi iaf där i gaten och vänta på att planet skulle gå. Föga förvånande så var det försenat. Jag och mari fördrev tiden med att spela Texas hold´em med godis.

Nu hoppar jag i tiden fram till det att vi anlände i Katovice. Vi höll på att bli vägrade bussen till Krakow, ända till det att jag läde chauffören att läsa och på så sätt kunde påvisa att vi faktistk var med på listan.
Sen väl framme i Krakow så börja vi leta oss mot gammla stan. Effter många om och men så hittade vi. Vi hitta även vårat vandrarhem på mer eller mindre första försöket :P Jag och Steffi firade detta med att förtära lite polsk korv, den var inslägen i plast, mkt märkligt och väldigt svårt att äta. det urartade lite och tillslut nöjjde vi oss med en kopp te. Sen sömn.

Dag 1 i Krakow spenderades på staden. Älskar den staden. den är så fin. VI spatserade rint och kollade affärer, och drog oss ut te shoppingcentret Galleria Krakowa. Men ungufär vid den tiden höll bristen på mat att ta död på oss så vi började leta upp en resturang. Sir Aj hade en på förslag, den var bra. Steffi blev introducerat till den vegetariska kokkonsten med gott reslutat. Sedan delade vi på oss, och Floden och Steffi fortsatte att bränna pengs i Krakows shoppingkultur. Medan jag och Sir Aj spran grunt och inventerade alla Gammla Stans tattoostudios. Mari och Johanna chillade på vandrarhemmet.
Sedan följde vi upp kvällen med att testa på Krakows uteliv. Hitta nåra klubbar som verka intressanta. MEn fstnade på en med ett dansgolv. Dock var vi mer eller mindre ensamma där men det var det värt. Det rä kul att se Mari dansa.

Dag 2 gjorde vi det enda vi hade inplanerat sen tidigare. Vi skulle besöka Auschwitz. jag tänker inte skriva så mkt om det. för det går itne att förklara. Det måste upplevas. Jag kan säga så mkt som att det är hemskt iaf. Det är ett minne från ett mkt mörkt kapitell i människans historia. Alla människor borde åka dit nån gång, jag tror det behövs för att förhindra att det ska kunna upprepas. Känslorna som svallar när man är där, de går inte att förklara. Första gången så blokerar man känslorna, man vill inte tro på det, man förnekar. För mig som var där för andra gången så kunde ja berarbeta lite mer än första gången. Nu kunde jag ta in det. Nu kunde jag sörja. Nu kunde jag känna. Jag kan aldrig ens va nära att känna de känslor de som de som var där under 2:dra världskriget kännde, aldirg ens närma mig att förstå hur hemskt det var för de. Men jag kan sörja alla de som misste livet där. Jag be för de som överlevde, och jag kan berätta för andra om det som hände där. Jag kan uppmana andra att åka dit, se rummen fyllda med döda människors avrakade hår, benproteser som en gång bars av riktiga människor. Se bilderna på riktiga människor som plågats i det helvete på jorden som Auschwits var. Se alla redskap för utsuderad och grym tortyr, nedbrytning och människokontroll som finns där. Och när Du har sett det så vill jag att Du även skall gå ut och berätta och uppmana. Den dag vi glömmer förintelsens hemskheter, det är dagen då vi gör det möjligt att upprepas. Och inget pris i hela världen är värt det. Upplev Aushwits, känn sorgen och verka för att det aldrig ska kunna hända igen.

Dag 3 i Polen, var en segdag, lite tagna efter gårdagen, samt lite tärda av tidigare dagars, brist på sömn och mat gjorde att vi itne var så på. Jag sov länge. Men blev väckt av att Mari ringer och skriker i telefonen "JOEL!!!! SIRI SKA TATTUERA SIG NU!!!!!! KOM HIT NU!!!" så det var ju bara att pallra sig ur sängen och kubba som ett tok te studion och bevittna när Sir smyckade sin kropp. Det blev 3 svalor på armen, mkt vackert, designat av Johanna. Grattis Sir Aj, nu ligger du 0-1 i tattoo ligan på mig. Men gör dig inte för bekväm på första platsen, ja tar ikapp det snart :P
Resten av dagen var slö. Stan typ. Och sedan skulle vi gå ut och klubba igen på kvällen. Det var kul. Hitta en bra klubb, men det var fett mkt folk, så det var svinigt varmt.
Sova vid 03.

Dag 4. Sista hela dan i Polen. Promma upp te Wawel (slottet) på morronen. Promma runt där lite, kolla på hur fint det är. Men lessna rätt fort. Så vi begav oss te ett cafe och förtärde glass.
Sen minns ja inte vad vi gjorde resten av dagen., men vi typ bara chillade. Tog det soft typ. Jag börja bränna lite pengs på shopping då.
Ajja på kvällen så ville vi hitta på nåt, men fastnade i soffan och disskuterade religion. Sedan runt 24 gick vi ut och satte oss på typ stans enda öppna cafe och drack en kaffe. Sen skulle vi sova var tanken, men en ny kille på vandrahemmet som kom från Kanade ville ut och dra en krogrunda, så jag och Sir följde med,han var trevlig. Gillar folk som tar kontakt, som pratar. det var nice. Men vi sov vid 03 iaf.

Dag 5. Hem färd. Eftersom flyget var ombokat så skulle vi åka på kvällen denna dag istället för tidigare som vi hade planerat. Även att våran flygbuss var bokad te kl 06 på morronen när planet gick 19 på kvällen. Sura var vi, men killen som jobba på vandrarhemmet ringe flyget och skällde ut de så de boka om vår buss. Hände inte så mkt på flyget. som vanligt typ.
Sen i Nkpng på kvällen skulle vi få tag i vår bil. det var ett projekt i sig. Höll på att bli utan bil, men Sir Ajs far räddade dagen. Så vi kunde börja bila hem te Sundsvall. (Floden och Steffi tog buss mot Sthlm resp Lkpng). Bilresan var intressant. Jag och Mari satt och sjöng som galningar te radion, troligen fär att hålla oss vakna. Johanna försökte mata oss med groteskt mkt muffins.
Måste även nämna den röda bilen som vi hade kontackt med när vi börja närma oss Sundsvall. Den hade lega en bit framför oss, när vi börja närma oss Gnarp, men han körde inge fort, typ 10-15 under begränsningen. Så när vi efter Gnarp kom på 2filig 110väg så körde ja om honnom. Då vakna han till och börja trycka på gasen. Han körde ikapp oss igen och körde även om oss. Mkt skumm förare. Där bytte jag och mari så att hon körde. När vi kom till sträckan mellan Njurunda och S-vall så kom hon ikapp Den Röda Bilen igen. MEn nu körde han på rätt bra. han hade just blive omkörd av nån annan så han låg på ett tag där. MEn så börja han lugna ner sig igen och överandvända bromsen lite. Mari kom ikapp. Låg bakom typ stört länge och störde sig på vilken läg fart han höll (fortf typ 10-15 under begränsningen) så kom 2filigt igen. Mari går ut för att köra om, men han GÅR UT OCH BLOCKERAR OMKÖRNINGEN!! Så mari tvingades ligga bakom ännu längre. Så kom vi inte te rödljusen vig tågstationen. Där är det med 2filigt. Mari btyer fil för att kunna köra om han efter rödljusen. Han ser mari byta fil så han KÖR MOT RÖTT för att undvika att bli omkörd troligen. Mari blier typ asförbannad, och efter rödljuset så gasar hon upp som en tok och kör om mellan rödljusen och Kulturmagasinet. Killen som körde såg väldigt läskig ut. han var väldigt ung och såg typ zoombie ut i blicken. Det var läskigt, men samtidigt väldigt kul.

Det var Polen det. Grattis om du läst hela inlägget. Det blev lite långt....