torsdag 17 juli 2008

Philo pratar om idrott.

Ja jag vet inte om ni visste detta om mig, men jag är faktsitk ett väldigt stort fan av cykelsporten. Cykling är fruktansvärt roligt att kolla på. Lopp men många etapper med olika förutsättningar som Giro d´Italia eller Tour de France är fett roliga att se.
Och att vi iår har en svensk som cyklar bra är ju inte fel heller. Tomas Löfkvist trampar på bra, ledde ju t.om sammandraget ett tag.

Men det som är tråkigt med cykel är att det under Touren eller Girot varje år avslöjjas massa fall av doping. Det är inte trevligt. Personligen som gammal idrottare så fröstår jag inte hur man kan sänka sig så lågt att man faktistk är villig att ta till förbjudna prepparat för att höjja sin prestations förmåga. Har man ingen respekt för sporten eller? Att fuska på det sättet är beviset på den messt bristande respekt jag vet. Det är respektlöst mot sina lag/klubb/stallkamrater, det är respektlöst mot sina motståndare, det är respektlöst mot alla som lägger ner tid på resultatinriktad renhårig träning. Och det är respeklöst mot en själv. Så jag kan inte känna nåt annat än bitterhet mot dessa personer som sänker sig till den verkliga botten på idrottsvärlden genom att mata in dessa prepparat i sin kropp.

Som supporter så känns det ju även extra tråkigt när det är nån man har hejjat på som ertappas med doping. Då känner man sig lurad lite extra mkt. Lite uttnyttjad typ.
I årets upplaga av Touren (samt även i Girot) har jag hållit väldigt hårt på Riccardo Ricco. Jag tycker att han är en fantasisk cyklist. Jag har hela tiden sutte och hoppats på att han skall vara med och göra upp om slutsegern. Jag hoppades på honnom i alla etapper jag har sett. I bergsetapperna var han min klara favvo hela tiden. Visst han tävlar mot Löfkvist i ungdomsklassen men Ricco var ändå min favvo från början.
Så det känns inte kul att jag idag tryckte på text-tv och läser att Ricco har blivit ertappad för EPO-doping. Jag har hejjat på en person som utgersig för att vara en stor idrottsman, men igentligen är en liten rutten fuskare. Han har uttnyttjat förtroendet hoss alla oss som hejjat på honnom. Han har dragit oss vid näsan på det messt vidriga sätt.
Ledaren i ungdomsklassen, vinnaren av 2 etapper, nian i sammandraget. Dopad. Tungt för sporten. Väldigt tungt.
Och det är inte nog med att det kastar skugga över Riccos namn, det blir ju även automatiskt så att man börjar tänka att ifall han kan va dopad då kan även alla andra toppidrottare ha tillfört nåt prestationshöjjande i blodet. Om man plötsligt förbättrar sin tid, eller om man kommer som en överaskning till en topplacering. Det väcker misstankar.

Jag hörde även att Riccos stall, Saunier Duval-stallet, har drage tillbaka alla sina cyklister från Touren efter Riccos avslöjjande. Vilket jag förstår, de har haft många som cyklat bra iår, och när Ricco som är en av deras stjärnor var dopad så äre ju klart att man börjar undra över deras andra topp cyklister med. Så jag förstår att Saunier Duval har drage tebax alla cyklister ur staller för att deras namn inte skall smutskastas mer än det redan gjorts. Nu säger ja såklart inte att alla Saunier Duval cyklister är dopade, det jag menar är bara att vi fans och framförallt media kommer att ägna mer tid år spekulationer om doping än åt hyllningar om nån Sanuier Duval cyklist skulle vinna eller cykla bra på en etapp.
Jag tycker det är synd att Sanuier Duval har hamnat i den här situasionen att tvingas dra tebax sina cyklister. Nu kommer vi inte mer få njuta av deras fantastiska laginsatser, deras teamwork. Deras samarbete. Och framför allt så missar vi ett par ritkigt bra cyklister. Leonardo Piepoli och Juan José Cobo, otroligt roliga att se cykla. Piepoli och Cobo glänste i bergsetappen i måndas. Kom etta och tvåa, efter en stark laginsats som resuterade i att alla andra såg döda ut när stigningen började och Piepoli och Cobo kunde nöta sönder Franck Schleck på slutet. Spänning och underhållning när idrott är som bäst. Leonardo Piepoli och Juan José Cobo kommer att saknas i Touren, och allt för att en av deras stallkamrater är en liten fuskare som hellre än att lita på sin träning fyller upp sin kropp med förbjudna medel.

Fy!!! Sport skall handla om sport, inte om sprutor! Lågt, mkt lågt. Doping i alla former och innom alla idrotter borde fördömmas starkt av alla oss som utövar eller intresserar oss för idrott. Vi måste visa att vi itne kan acceptera doping. Vi måste visa vårt avståndstagande från detta fuskande. Vi måste få sporten ren igen. Det kommer alltid att ligga en mörk skugga över all form av idrott så länge vissa hellre tar till den lätta vägen och tar en spruta istället för att lita på sin egen träning.

Bless

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, jag håller med! Om man vill ta sprutor kan man lika gjärna bli narkoman direkt ju!