torsdag 10 juli 2008

Om ledarskap och makt.

Häng med detta blir långt. Predikanten i mig har inte fått utlopp på sistone, så här kommer ett långt inlägg.

Jag var ute och torkade bord på eftermiddan idag, då funderade jag lite. Jag funderade som så att "Gu va långt ifrån ungdomsledare det känns att jobba på café. Nu på sommarn kombinerar jag 2 väldigt avlägsna jobb med varandra och hoppas att det skall fungera". Men sen fördjupade jag tankebanan lite, och då insåg jag att så icke är fallet. Jag tror att min cafétid kommer att utveckla mig som ledare ganska mkt faktsikt. För vad är en ledare tänkte jag? Och vad gör en ledare? Jag precis som troligen alla andra har efrarenhet av ledare i olika situasioner. Lärare, tränare, ungdomsledare, chefer. Nåra har vare bra andra dåliga. Men vad gör då en ledare till en bra ledare? Detta disskuterade vi en del på Etåringskurserna, samt att jag och Tiger har bollat frågan otaliga ggr. Jag anser att en ledare är en tjänare. En ledare skall tjäna de h*n leder. Målet skall vara att hjälpa gruppen att bli det bästa de kan bli innom vad det nu är. Läraren skall leda sin klass till maximala prestationer innom ämnet. Tränaren skall leda sin grupp/lag till bra resutat innom sporten. Chefen skall leda arbetaren till att vara så bra på sitt jobb som möjligt, och Ungdomsledaren skall leda sin grupp till en så meningsfull fritid som bara är möjligt.
Men som ledare anser jag inte att man skall göra detta för sin skull. Man skall göra det för gruppens skull. Tränarn skall inte maxprestera sin grupp för att själv sola i glansen av sin adepter. Den man leder skall alltid va i främsta rummet.
Jag vill att mina barn skall få ut så mkt som möjligt av att va med i mina grupper. Därför skall jag tjäna de. Jag skall som ledare läsa av de så att jag kan ge de vad de behöver. Ge de så roliga aktiviteter som möjligt, och dela deras sorger när de har sånna. Jag skall inte gå in med inställningen att "jag är ledare så gör som jag säger bara för att jag säger det". Det ger de ingenting. Om jag missbrukar min makt och sätter mig själv i främsta rummet så tjänar jag inte min grupp, då tjänar jag mig.
Det är nog lätt att fatsna i den fällan som ledare, jag har sett det hända massor av gånger. Man har makt, så man kan lätt hänfalla åt att främja sina egna intressen istället för gruppens. Finns många olika sätt att falla i den fällan. Lära ut enbart det man själv tycker är viktigt, och vinkla sanningen så att gruppen matas med ens enga åsikter. Särbehandla gruppens medlemmar, exempelvis choacha de man bedömmar ha "talang" mer än de man bedömmer inte har det. Eller helt enkelt inte bry sig om gruppens "personlighet" när man sätter aktiviteter utan bara hittar på vad som hellst eftersom man vet att gruppen måste foga sig i ens egen vilja.

Som ledare skall man enligt mig skjuta alla tankar på egen vinning åt sidan, alla tankar på sin egen makt skall man kasta. Man skall leva för gruppen. Gruppens bästa före allt annat. Man skall vara rättvis, och vidsynt och engagerad. Kort sagt man skall vara gruppens tjänare. För enbart genom att tjäna gruppen kan man leda den på bästa sätt.
På cafét tjänar vi våra kunder, vi måste se till så att det vi erbjuder de håller bra kvalitet. Vi gör iordning deras beställningar och serverar de vid deras bord. Vi är trevliga mot de även när de inte är det mot oss. Vi ser till så att de skall ha rena platser att sitta vid och gör det vi kan för att deras tid hoss oss skall vara så bra som möjligt. Gör vi inte detta så kommer de inte tillbaka och cafét skulle bli tvunget att stängas. Det är en mkt mer tydlig form av tjänande. Men jag tror att den hänger ihop starkt med det tjänande som en gruppledare skall avdvända i sin grupp. Den enda viktiga skillnaden som jag ser det är att på cefét tjänar vi våra kunder med en tydlig målsättning. Kapital. Pengar. Vinning. I gruppen skall man tjäna, men utan egenintressen.

Den dag ni ser mig inte sätta mina grupper föra mig själv. Den dag ni ser mig sluta engagera mig i mina grupper. Den dag ni ser att begäret efter pengar går före gruppen. Den dag ni ser mig sluta leva för mina grupper. Den dagen vill jag att ni alla skall tvinga mig att sluta som ungdomsledare, för då har jag tappat uppdraget. Uppdraget utförs enbart så länge jag tjänar gruppen mer än jag tjänar mig. Och den dag jag tjänar mig mer än gruppen så är jag destruktiv mot gruppen. Den dagen sår jag själv fröna till min egen undergång. Dagen då makten korrumperar mig måste ni som utomstående obervatörer påtala detta och avlägsna mig från jobbet, innan jag gör mer skada än nytta.

Leda genom att tjäna!!

(Har Du egna tankar om nåt jag skrive eller om ledarskap i allmänhet så maila de gärna till mig eller släng iväg en kommentar. Jag disskuterar gärna mina inlägg.)

Bless

1 kommentar:

Anonym sa...

bra inlägg joel =)