söndag 23 december 2007

Dan före dan

Idag äre dan-före-dan som man brukar säga. Dagen har till större delen ägnats åt att sy en tröjja, jag är faktistk värsta grym på att sy, det är sant, ja lovar. Vart faktiskt värsta fint är stört nöjd.
Nu händer inte så mkt tar det rätt chill ikväll, blir typ att hänga vad datorn och lyssna på musik, som vanligt självklart är det Winnerbäck, Sundström och Rosenström som turas om att strömma ur mina högtalare.

Vet egentligen inte om ja är inne så mkt så kallad "julstämning". Ifall ja ska va helt ärlig har ja faktiskt aldrig förstått det konceptet. Jul är visserligen mysigt, men annars ser jag julen som typ vilken annan dag som helst. Kan någon förresten förklara vad konceptet "julstämning" egentligen betyder, är det att känna glädjen i att ge bort pressenter? Är det att uppmärksamma allt bra som finns i sin omgivning med familj och vänner? Är det att för en gångs skulle faktsitk hälsa på folk man möter på stan eller i vart fall se de i ögonen och visa att man verkligen ser de? Är det att ära att det var vid denna tid Jesus föddes? Allt detta ja har skrive är bra saker men enligt mig är det saker som man även borde göra på vanliga dagar under hela året.
Jag behöver ingen högtid för att vilja glädja nån med en gåva, jag behöver ingen högtid för att uppmärksamma att jag är omgiven av underbara människor som ja älskar, jag behöver ingen högtid för att kunna säga nåra vänliga ord te vilken som hellst på stan som vill lyssna, och ja behöver verkligen ingen högtid för att ära och prisa Jesus, Kungars Kung.
Detta som repressenterar julstämning, värmen och glädjen, givandet och medmänskligheten, att bry sig om folk och att göra gott, det är saker som jag tycker borde vara gällande hela tiden, varje dag, varje stund.
Jag tycker att julen egentligen är rätt stressig och plastig, alla springer runt superstressade hela tin för att hitta de perfekta julklapparna, man har inte tid att verkligen sitta ner och njuta av ljuva december. Det är sån tvång på den perfekta lyckan över jul så att man känner sig knäpp om man är lite nere och den glädje man visar upp är så påtvingad att den ser ut som den mask det är.
Mitt råd angående julen är, tare chill, du behöver inte överanstränga dig med klapparna, du är älskad oavsett vad du köper. Var den du är, är du lycklig så äre superbra, men ä du nere äre ok det med. Folk tjatar om julstämning rean i november, i och julhysterin har gjort att det som en gång var julstämning har blive en plastig myt. Släpp julstämningen och bara var, du är bra ändå, njut av livet, ta inte allt på så stort allvar. Det är mitt råd.

Julen för mig blir enkel som alltid. Jag hemma i mitt rum, omgiven av mor, far och syster. En dag i andakt med Jesus i fokus. Vill du komma och hänga me mig äru välkommen, inga krav, inga tvång, bara vara och känna glädjen i livet.
Ville bara dela min syn.
Hare gött alla.

1 kommentar:

Unknown sa...

Trevlig blogg detta.

Julen är en trevligt serie av lediga dagar som passar utmärkt för släkt att vänner att träffas och ha det gött. Håller med fullständigt, slopa all hysteri och njut istället av livet. Människan behöver en paus i den mörkaste tiden om året, vila upp sig, mysa och njuta av trevligt sällskap och trevliga spel ;) Dock har många missat innebörden i ordet "lugn" och bytt det till "stress", tyvärr.

(Det spekuleradas runt om Jesus verkligen föddes på vintern, dels hade man inte sån där räkning på vintern, dels är det inte många herdar som vallar sina får på vintern och så var dte nåt medde tre vise..)

[Sir Aj] ***
Ifrågasätter allt